Geen nieuwe Golf zonder sportieve afgeleiden. De 265 pk sterke GTI en de 300 pk sterke GTI Clubsport werden al eerder gelanceerd. Nu is het de beurt aan de 333 pk sterke Golf R, die voortaan in drie gedaantes komt.
De letter R staat al sinds 2002 voor topprestaties bij Volkswagen. De aanzet werd gegeven door de Golf IV R32, die een 3,2-liter grote VR6-motor met 214 paarden onder de kap kreeg. Wolfsburg dacht er oorspronkelijk 5.000 stuks van de maken, maar door de grote vraag werden het er uiteindelijk 12.000. De legende was geboren. 22 jaar later viert de letter hoogtij en is de Golf 8.5 aan zijn R-kuur toe, met drie nieuwe versies tot gevolg: de Golf R hatchback, de Golf R Variant én de Golf R Black Edition. Alledrie met vierwielaandrijving, 333 pk en een topsnelheid van 270 km/u.
Nieuwe Golf, nieuwe R’s
Als basis neemt de nieuwe Golf R (Variant) alle upgrades van de herwerkte 8.5-generatie over. Vooraan is dat de LED-strip tussen de koplampen en het oplichtende VW-logo, vanbinnen het nieuwe infotainmentsysteem met een schermdiagonaal van 12,9-inch. Ook de lichtsignatuur is nieuw en zelfs specifiek voor de R-versie, met keuze uit drie verschillende coming home-scenario’s. Je herkent het nieuwe model aan de R-logo’s onder de spiegels, die op de reguliere Golf R altijd in het matgrijs zijn uitgevoerd. Het nieuwe model heeft verder een hertekende voorbumper met grotere luchtinlaten en zogenaamde air curtains om de luchtgeleiding te optimaliseren. De diffusor achteraan is afgewerkt in hoogglanzend zwart met twee dubbele uitlaten, naar wens door Akrapoviç uitgevoerd in titanium om nog sportiever te klinken.
Het hart van een sportwagen blijft evenwel de aandrijflijn, die op verschillende vlakken is geoptimaliseerd. De 2,0-liter grote viercilinder turbobenzine levert voortaan 333 pk, voor het eerst ook in de Variant-versie. Die kracht wordt via een semi-automatische DSG-bak met zeven versnellingen over de vier wielen verdeeld, met spetterende prestaties tot gevolg. De Golf R hatchback schiet in 4,6 seconden naar de 100 km/h, de Variant-versie doet er slechts 0,2 seconden langer over. Leuk detail: de nieuwe velgdesigns in 18 of 19-duim dragen nu een R-logo in plaats van een VW-embleem, dat bovendien spinnend kan worden uitgevoerd om altijd horizontaal tot stilstand te komen. De optionele 19” Warmenau-velg, vernoemd naar de thuisbasis van Volkswagen R, weegt bovendien slechts 8 kg.
Black Edition als uitsmijter
Dankzij het elektromechanisch instelbare onderstel bereikt de nieuwe Golf R een nog grotere spreidstand tussen maximaal comfort en uitmuntende rijdynamiek. Om dat te bewerkstelligen, zijn er voortaan 5+2 rijprofielen: Eco, Comfort, Sport, Race en Individual, met de modi Special en Drift als uitbreiding via het Performance-pack. Daarmee laat de Golf R zich aan zowat elke situatie aanpassen, of het nu een ritje naar de supermarkt is dan wel een snelle ronde op de Nürburgring. De enige gedaante die de nieuwkomer niet per knopdruk kan aannemen, is de Black Edition. Die (in tijd) gelimiteerde reeks moet je in de showroom aanvinken om de Golf R helemaal af te maken, getooid met tal van zwarte accenten om het onderliggende potentieel te accentueren.
Anders dan je zou denken, is de Black Edition niet alleen in Grenadier Black beschikbaar. Pure White en Lapiz Blue behoren ook tot de mogelijkheden voor deze speciale reeks op basis van de hatchbackversie. Verder heeft deze limited edition onder meer zwarte Estoril-velgen van 19 duim, verdonkerde VW- en R-logo’s, zwarte R-remklauwen met donker R-logo en zwarte uitlaatsierstukken. De nieuwe, donkergetinte IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen zijn eveneens standaard. Bovendien omvat de standaarduitrusting het anders optionele Performance-pack dat de Golf R echt vleugels geeft. Maar voor welke versie van de drie je ook kiest: de nieuwe Golf R is meer dan ooit de overtreffende trap van een evergreen die al 50 jaar de standaard zet in zijn klasse. Kijk daarvoor maar naar de automatische parkeerfunctie, de slimme spraakassistent op basis van ChatGPT of de Digital Cockpit Pro met zijn R-specifiek design. Of misschien nog beter: ga er gewoon eens mee testrijden en laat je omver blazen!