Classics

Flashback

75 jaar Volkswagen België / Jaren ’50: de Kever, uiteraard!

Foto's : BVWC
P1085574

In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 1: de jaren ’50 en de iconische Kever!

Welk ander model kan beter symbool staan voor de jaren ’50? Europa zit in volle renaissance en de eerste Volkswagen wordt, zoals zijn naam het aangeeft, de wagen van het volk. Ook nu nog zijn er maar heel weinig auto’s die eenzelfde uitstraling bezitten als de Kever. Het startschot werd gegeven op 27 december 1945, en de productie van het ‘Typ 1’, zoals de auto toen nog heette, zou maar liefst 57 jaar duren! Op 30 juli 2003 liep in het Mexicaanse Puebla de 21.529.464ste en laatste Kever van de band. U heeft het goed gelezen: meer dan 21 miljoen exemplaren!

In België werd het contract tussen de Anciens Établissements D’Ieteren Frères en Volkswagen getekend op 17 maart 1948, onder impuls van Pierre D’Ieteren. Als hoofd van het familiebedrijf had deze laatste het voorgevoel dat de vraag naar een toegankelijke, betrouwbare en zuinige auto zou stijgen en zo de hele automobiliteit zou democratiseren. Hij kreeg gelijk! Met zijn revolutionair ontwerp en productiemethodes had de Kever een weergaloos succes, zowel bij ons als elders.

De overeenkomst bleek dus heel belangrijk in de geschiedenis van het Huis D’Ieteren… en ook voor het succes van Volkswagen in België. Het model dat in het kader van InterClassics werd getoond is een Type 111 uit 1949, een versie die heel dicht aanleunt bij het concept dat Ferdinand Porsche aan het begin van de jaren ’30 had bedacht. De auto is uitgerust met een luchtgekoelde viercilinder motor van 1.131 cc en 25 pk, en weegt minder dan 700 kg. Deze Kever haalde de 100 km/u, maar verbruikte niet meer dan 7 à 8  liter brandstof per 100 km. Wist u trouwens dat de leveringen van de eerste Kevers in België over de weg gebeurde? En dat de prijs van de standaardversie 50.000 Belgische frank bedroeg? We zeiden het al: de Kever is een icoon!

Dit kan interessant voor je zijn

  • Interclassics11
    Club & Salons
Deel: