Classics
Flashback
-
Flashback
De 24 Uur van Spa als testbank voor Volkswagen
Van 26 tot 30 juni vieren de 24 uur van Spa hun 100ste verjaardag. Iets meer dan 25 jaar geleden was de Belgische uithoudingsklassieker een testbank voor de dieseltechnologie. De Golfs TDI die door Volkswagen Motorsport werden ingezet wisten in 1996 de Ecotech Challenge te winnen, en finishten in 1997 zelfs als vierde algemeen!
Gepubliceerd -
Flashback
Volkswagen België steekt de nieuwe ID.3 in Harlekin-outfit
Wat in 1994 begon als een wild idee van een paar Volkswagen-stagiairs is 30 jaar later uitgegroeid tot cult. Originele exemplaren van de Polo Harlekin zijn vandaag erg gegeerd en die van de gelijknamige Kever en Golf nog meer. Voor de 30ste verjaardag van de Polo Harlekin knopen Volkswagen België en de Belgian VW Club bij die traditie aan met een ID.3 in harlekijnkleuren. Na zijn publieksdebuut in de Ardenne Roads e-Rallye by Volkswagen ID. begint de ID.3 Harlekin aan een zomer vol nationale en internationale events.
Gepubliceerd -
Flashback
Flashback: toen de GTI voor een stunt in de 24 Uur van Spa-Francorchamps zorgde!
De 24 Uur van Spa-Francorchamps werden in 1924 voor het eerst georganiseerd. Dat betekent dat de wedstrijd die op 29 en 30 juni als CrowdStrike 24 Hours of Spa wordt georganiseerd dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. Tegelijk viert de Golf zijn 50-jarig bestaan in 2024. Een mooie gelegenheid om even terug te blikken op het parcours die de Golf en Scirocco GTI – onder andere met Jacky Ickx aan het stuur – in de Belgische uithoudingsklassieker hebben afgelegd.
Gepubliceerd -
Flashback
Flashback: de regel van 4 voor Volkswagen in de 24U van Francorchamps 1964
De 24 Uur van Francorchamps, gecreëerd in 1924, was heus niet altijd de grote afspraak zoals we die vandaag kennen. Na een onderbreking van negen jaar door de Tweede Wereldoorlog wordt de race opnieuw gelanceerd in 1948, maar het succes blijft lang uit. Het moet gezegd dat de race op de kalender ontbreekt van 1950 tot en met 1952 en dat de editie van 1953 niet aan de verwachting voldoet. Er wordt zelfs even gedacht dat de Ferrari van Farina en Hawtorn de laatste laureaat is van een uithoudingsrace die lang beschouwd werd als de revanche voor de 24 Uur van Le Mans.
Gepubliceerd -
Flashback
VW Golf 50th Anniversary
Autoworld eert van 1 maart tot 28 april 50 jaar Volkswagen Golf. De succesvolste Europese auto is intussen toe aan z’n 8ste generatie, die dit jaar alweer een facelift kreeg en draait nog steeds mee aan de top door constante vernieuwing, technische innovaties en ontelbare varianten.
Gepubliceerd -
Flashback
Op schattenjacht bij Stiftung Automuseum Volkswagen
Wist je dat er in Wolfsburg nog een Volkswagen-museum te bezoeken valt naast dat van Autostadt? Eentje dat het niet zozeer van zijn knappe architectuur of weelderige paviljoens moet hebben, maar wel van zijn unieke collectie concept-cars, prototypes en zonderlinge Volkswagen-creaties.
Gepubliceerd -
-
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren 2020: de ID. Buzz, het verleden in een modern kleedje
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 8: de jaren 2020 en de hypermoderne ID. Buzz!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren 2010: de XL1, zuinigheidsrecord
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 7: de jaren 2010 en de originele XL1!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren 2000: de Phaeton, pure luxe
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 6: de jaren 2000 en de prestigieuze Phaeton!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’90: de super-sportieve Corrado
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 5: de jaren ’90 en de sportieve Corrado!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’80: de Golf II GTI, een echt symbool!
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 4: de jaren ’80 en de alom aanwezige Golf!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’70: de Passat, de eerste in een halve eeuw bestaan
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 3: de jaren ’70 en de eerste Passat!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’60: de unieke lijnen van de Karmann Ghia
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 2: de jaren ’60 en de elegante Karmann Ghia!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’50: de Kever, uiteraard!
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 1: de jaren ’50 en de iconische Kever!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar import van Volkswagen in België
D’Ieteren viert vandaag de 75ste verjaardag van zijn importactiviteiten met het merk Volkswagen in België.
Gepubliceerd -
Flashback
50 jaar geleden werdt de Volkswagen Kever wereldkampioen
Een mijlpaal in de geschiedenis van Volkswagen wordt bereikt op 17 februari 1972
Gepubliceerd -
Flashback
Acht feiten over de GTI die je hoort te weten!
Hij is vaak rood, heeft geruite stoelen en ziet er niet alleen sportief uit. Dit is het ongeveer wat de meesten van ons weten over de Golf GTI. De afgelopen 45 jaar zijn er heel wat verhalen en feiten bijgekomen. We hebben ze even op een rijtje gezet!
Gepubliceerd -
Flashback
Op een zucht van de zege
Niemand had het ooit eerder geprobeerd in de autosport: vierwielaandrijving door twee motoren te gebruiken. En ei zo na zorgde Volkswagen voor de stunt door de Pikes Peak klimkoers in 1987 te winnen met de Golf ‘Twin Engine’. Piloot Jochi Kleint loodst ons door het verhaal.
Het verhaal van de Golf met twee motoren begint bij de concurrentie: Audi’s beroemde quattro-vierwielaandrijving. “Natuurlijk had Volkswagen op dat moment al zijn eigen vierwielaandrijvingstechnologie”, zegt Kleint. “Audi begon zelf te experimenteren met zijn quattro in een Volkswagen Iltis.” De Iltis was een kleine legerjeep van Volkswagen, die verrassend ook de woestijnrally Parijs – Dakar in 1980 wist te winnen. “Het verschil was dat Audi toen al brood zag in vierwielaandrijving voor gewone personenwagens, terwijl men bij Volkswagen de 4x4 nog vooral zag als een strikt nutsvoertuig dat in het bos en in het veld moest uitblinken. Dat vierwielaandrijving ook op asfalt een voordeel kon bieden, daar was nog niet iedereen van overtuigd. Maar toen Audi in de rallysport iedereen op een hoopje reed, was duidelijk dat het antwoord van Volkswagen in dezelfde richting moest gaan. Maar de ingenieurs wilden niet zomaar een recept kopiëren, ze zochten naar een eigen invulling. Omdat we zowel zochten naar meer vermogen als naar meer grip, kwam een ongezien voorstel op tafel: twee motoren. Eèn motor zou de voorwielen aandrijven, een tweede motor dienen voor de achterwielen”, legt Kleint uit.
Gepubliceerd -
Flashback
De Formule Vee, geboren in de USA… met een vleugje Italië!
De geschiedenisboeken leren ons dat de Formule VW – misschien beter gekend als de Formule Vee – ontstond in de Verenigde Staten in 1961. Herbert Brundage, importeur van Volkswagen en Porsche in de regio “South Eastern USA”, stond aan de wieg.
Deze Amerikaan, eigenaar van verschillende autoconcessies en fervent autosportliefhebber, wordt beschouwd als de vader van de Formule VW, maar is bij de fans ook gekend voor zijn beroemde Brumos Porsches, die met hun blauwe en rode stroken op een witte carrosserie fier de Amerikaanse kleuren droegen.
Terug naar de oorsprong van de Formule VW… Herbert Brundage was een levendige, vindingrijke en innovatieve man. Op reis in Europa, passeert hij Turijn. De hoofdstad van Piemonte werd destijds beschouwd als een van de epicentra in de autoracerij. De stad werd in één adem genoemd met merken als Fiat, Lancia, Abarth, PininFarina, Bertone, Carello, Vignale enzoverder.
Gepubliceerd -
Flashback
De ARVW: een proto van 179 pk die … 362km/h haalde in 1980!
Het is ondertussen reeds 40 jaar geleden! De ingenieurs van Volkswagen staan vaak in de voorhoede van technologische verbeteringen en hadden reeds lang het belang van de aerodynamica begrepen bij het ontwerp van wagens. In 1980 presenteerden ze de ARVW, kort voor Aerodynamic Research Volkswagen.
Gepubliceerd -
Flashback
Beroemde modellen, vergeten modellen - De Golf CitySTROMer (1996)
Als pionier op vlak van elektromobiliteit lanceerde Volkswagen de eerste elektrische Golf CitySTROMer reeds in 1981. Een reeks die verder evolueerde samen met de technische vooruitgang en de verschillende generaties van het model.
Gepubliceerd -
Flashback
Beroemde modellen, vergeten modellen : W12 Nardo (1997-2001)
De Nardo was een supercar van Volkswagen, die speciaal als uitstalraam voor de knowhow van het merk was ontworpen. Met zijn W12-motor en vierwielaandrijving verbeterde hij verscheidene snelheidswereldrecords.
Gepubliceerd