Classics
Dat Volkswagen wordt aanzien als een “Love Brand” komt hoofdzakelijk doordat ze een geschiedenis met zich meedraagt. Een lange en rijke geschiedenis, die we beslist niet willen zien verdwijnen!
De Belgian VW Club plaatst daarom de prachtige Volkswagen-oldtimers in de kijker, samen met alle herinneringen en emoties die deze bolides kunnen oproepen. Dankzij u is het rijdend erfgoed van Volkswagen levendiger dan ooit!
Classics
-
Flashback
De 24 Uur van Spa als testbank voor Volkswagen
Van 26 tot 30 juni vieren de 24 uur van Spa hun 100ste verjaardag. Iets meer dan 25 jaar geleden was de Belgische uithoudingsklassieker een testbank voor de dieseltechnologie. De Golfs TDI die door Volkswagen Motorsport werden ingezet wisten in 1996 de Ecotech Challenge te winnen, en finishten in 1997 zelfs als vierde algemeen!
Gepubliceerd -
Flashback
Volkswagen België steekt de nieuwe ID.3 in Harlekin-outfit
Wat in 1994 begon als een wild idee van een paar Volkswagen-stagiairs is 30 jaar later uitgegroeid tot cult. Originele exemplaren van de Polo Harlekin zijn vandaag erg gegeerd en die van de gelijknamige Kever en Golf nog meer. Voor de 30ste verjaardag van de Polo Harlekin knopen Volkswagen België en de Belgian VW Club bij die traditie aan met een ID.3 in harlekijnkleuren. Na zijn publieksdebuut in de Ardenne Roads e-Rallye by Volkswagen ID. begint de ID.3 Harlekin aan een zomer vol nationale en internationale events.
Gepubliceerd -
Flashback
Flashback: toen de GTI voor een stunt in de 24 Uur van Spa-Francorchamps zorgde!
De 24 Uur van Spa-Francorchamps werden in 1924 voor het eerst georganiseerd. Dat betekent dat de wedstrijd die op 29 en 30 juni als CrowdStrike 24 Hours of Spa wordt georganiseerd dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. Tegelijk viert de Golf zijn 50-jarig bestaan in 2024. Een mooie gelegenheid om even terug te blikken op het parcours die de Golf en Scirocco GTI – onder andere met Jacky Ickx aan het stuur – in de Belgische uithoudingsklassieker hebben afgelegd.
Gepubliceerd -
Flashback
Flashback: de regel van 4 voor Volkswagen in de 24U van Francorchamps 1964
De 24 Uur van Francorchamps, gecreëerd in 1924, was heus niet altijd de grote afspraak zoals we die vandaag kennen. Na een onderbreking van negen jaar door de Tweede Wereldoorlog wordt de race opnieuw gelanceerd in 1948, maar het succes blijft lang uit. Het moet gezegd dat de race op de kalender ontbreekt van 1950 tot en met 1952 en dat de editie van 1953 niet aan de verwachting voldoet. Er wordt zelfs even gedacht dat de Ferrari van Farina en Hawtorn de laatste laureaat is van een uithoudingsrace die lang beschouwd werd als de revanche voor de 24 Uur van Le Mans.
Gepubliceerd -
Flashback
VW Golf 50th Anniversary
Autoworld eert van 1 maart tot 28 april 50 jaar Volkswagen Golf. De succesvolste Europese auto is intussen toe aan z’n 8ste generatie, die dit jaar alweer een facelift kreeg en draait nog steeds mee aan de top door constante vernieuwing, technische innovaties en ontelbare varianten.
Gepubliceerd -
Flashback
Op schattenjacht bij Stiftung Automuseum Volkswagen
Wist je dat er in Wolfsburg nog een Volkswagen-museum te bezoeken valt naast dat van Autostadt? Eentje dat het niet zozeer van zijn knappe architectuur of weelderige paviljoens moet hebben, maar wel van zijn unieke collectie concept-cars, prototypes en zonderlinge Volkswagen-creaties.
Gepubliceerd -
-
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren 2020: de ID. Buzz, het verleden in een modern kleedje
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 8: de jaren 2020 en de hypermoderne ID. Buzz!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren 2010: de XL1, zuinigheidsrecord
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 7: de jaren 2010 en de originele XL1!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren 2000: de Phaeton, pure luxe
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 6: de jaren 2000 en de prestigieuze Phaeton!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’90: de super-sportieve Corrado
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 5: de jaren ’90 en de sportieve Corrado!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’80: de Golf II GTI, een echt symbool!
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 4: de jaren ’80 en de alom aanwezige Golf!
Gepubliceerd -
Oldtimer
Meester van de pieken - 'Half-track Fox' T2 Gipfelstürmer
VWCV Classic Vehicles heeft zojuist een uniek 60 jaar oud voertuig weer in perfecte staat gebracht
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’70: de Passat, de eerste in een halve eeuw bestaan
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 3: de jaren ’70 en de eerste Passat!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’60: de unieke lijnen van de Karmann Ghia
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 2: de jaren ’60 en de elegante Karmann Ghia!
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar Volkswagen België / Jaren ’50: de Kever, uiteraard!
In 2023 werd de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België gevierd. Onze serie “75 jaar Volkswagen België” doet het verhaal van acht auto’s die stuk voor stuk hun decennium hebben gekleurd. Deel 1: de jaren ’50 en de iconische Kever!
Gepubliceerd -
Oldtimer
2600 luchtgekoelde Volkswagen op Spa-Francorchamps: een fantastisch succes voor de VW Bug Show
Al enkele jaren keken Volkswagen Classic-liefhebbers reikhalzend uit naar dit moment. Vanwege de pandemie werd de traditionele afspraak op het Circuit van Spa-Francorchamps uitgesteld. De verwachtingen waren hooggespannen. De VW Bug Show bleek bij zijn terugkeer echter een schot in de roos, met duizenden Kever, Combi en Karmann die afzakten naar het mooiste circuit ter wereld.
Gepubliceerd -
Oldtimer
Passat 1973, een trapje hoger
Met zijn lancering in 1973 opende de Passat voor Volkswagen de weg naar een nieuwe markt: die van de grote chique berlines. We kruipen in de huid van een automobilist uit die tijd om te begrijpen welke revolutie de Passat teweegbracht.
Gepubliceerd -
Oldtimer
Volkswagen viert 50 jaar Passat - Techno Classica 2023
Dit jaar is Volkswagen opnieuw van de partij op Techno Classica. Op ‘s werelds grootste beurs voor klassieke auto’s viert Volkswagen Classic de 50e verjaardag van het model Passat onder het motto ‘Immer wieder neu’ (‘Steeds vernieuwend’). In 1973 werd met de Passat een volledig nieuwe, watergekoelde modelfamilie gelanceerd, die sindsdien wereldwijd een indrukwekkend succesverhaal heeft geschreven. Daarom zullen in Essen vijf uitgelezen Passat-exemplaren tentoongesteld worden.
Gepubliceerd -
Oldtimer
VW Golf Challenge 2023: Een solide en solidaire Golf Syncro
Jonathan Deru en Lauriane Meyer zijn beide liefhebbers van Afrika en woestijnrally’s. Eind maart namen ze opnieuw plaats in hun VW Golf Syncro met het oog op een tweede deelname aan de VW Golf Challenge. Nadat de editie 2022 in Tunesië plaatsvond, trok deze solidariteitsrally – zonder competitie-element – voor Golf-modellen en gelijkaardige bolides opnieuw richting Marokko. Ons avontuurlijk koppel vat hun belevenissen samen in vijf trefwoorden.
Gepubliceerd -
Flashback
75 jaar import van Volkswagen in België
D’Ieteren viert vandaag de 75ste verjaardag van zijn importactiviteiten met het merk Volkswagen in België.
Gepubliceerd -
Oldtimer
Legend Boucles: missie geslaagd voor de teams van de Belgian VW Classics Club
Nadat ze het hadden aangekondigd, slaagden ze in hun opzet! De beide teams die de kleuren van de Belgian VW Classics Club verdedigden, bereikten de finish in de Legend Boucles @ Bastogne, de referentie in België op gebied van rally’s voor historische wagens. De twee kevers kwamen uit in de Challenger-klasse (de categorie waarin de deelnemers in elke Regularity Test een gemiddelde snelheid van 80 km/u trachten aan te houden) en ontpopten zich al gauw tot een van de publiekslievelingen. Daarenboven lieten de rijders geen kans onbenut om voor spektakel te zorgen met enkele schitterende slides. Ondanks enkele incidenten slaagden beide teams in hun opzet om de meet te bereiken in deze marathon van meer dan 200 km tegen de chrono.
Gepubliceerd -
Oldtimer
De Belgian VW Classics Club ziet dubbel bij de Legend Boucles @Bastogne
Er zullen twee Kevers die de kleuren van de Belgian VW Classics Club verdedigen aan de start staan van de Legend Boucles @Bastogne, de Belgische rally-referentie voor klassieke wagens. De duo’s Marc André/Simon-Pierre Sclipteux en Bernard Cornet/Tom Cornet hebben een tweevoudig doel: genieten en de finish halen.
Gepubliceerd -
-
Portret
Golfers bij de Pioniers!
Enkele maanden na de VW Golf Challenge in Tunesië, gingen Jonathan Deru en Lauriane Meyer opnieuw de uitdaging aan. Ditmaal trokken ze naar Marokko voor de “Dakhla Rally – De pioniersrally”. Een veel zwaardere wedstrijd die een heel andere aanpak vergde. Met hun dappere VW Golf Syncro, die een verjongingskuur had ondergaan, haalden ze echter de finish.
Gepubliceerd -
Portret
Christian Papazoglakis: “Auto’s tekenen, dat was ouderwets volgens mijn leraren”
Christian Papazoglakis. Een naam en een pseudoniem die u niet onbekend zullen zijn als u liefhebber bent van autosport – of de auto in de bredere zin – en stripverhalen. Deze Belg is al een tiental jaar de hoofdillustrator van “Volgas” van uitgeverij Daedalus (en de Franstalige versie “Plein Gaz” van uitgeverij Glénat).
Gepubliceerd -
Oldtimer
Volkswagen Transporter: Een fantastische geschiedenis
Zijn geboorte had al veel weg van een fantastisch verhaal...
Gepubliceerd -
Oldtimer
VW Golf Challenge: een avontuurlijke raid in de woestijn in plaats van te gaan skiën
In plaats van te gaan skiën, kan je ook richting de woestijn trekken. Het startpunt van het schitterende avontuur van een jong koppel dat in enkele weken tijd het Volkswagen-universum ontdekte via een in België weinig bekende organisatie: de VW Golf Challenge.
Gepubliceerd -
Oldtimer
Roest en diamanten, een tijdloos werk
Er zijn in de autoliteratuur boeken die erbovenuit steken. Soms vanwege hun intrinsieke kwaliteit, soms omdat ze geheimen onthullen en soms… vanwege de originaliteit van het onderwerp. Bernard Geenen heeft op dat vlak topwerk geleverd!
Gepubliceerd -
Oldtimer
Een succesvolle uitstap naar de Ardennen voor de Belgian VW Classics Club
De Legend Boucles @Bastogne is de afspraak aan het begin van het jaar die alle oldtimer-liefhebbers met stip hebben aangeduid in hun agenda. Het evenement omvat twee categorieën waar het om pure snelheid draait en twee categorieën waar sportieve regelmatigheid op het voorplan staat en vormt een must voor al wie heimwee heeft naar rally’s uit vervlogen tijden. Ook de Belgian VW Classics Club wilde absoluut niet ontbreken met twee Volkswagen Kevers op de affiche…
Gepubliceerd -
Flashback
50 jaar geleden werdt de Volkswagen Kever wereldkampioen
Een mijlpaal in de geschiedenis van Volkswagen wordt bereikt op 17 februari 1972
Gepubliceerd -
-
Oldtimer
Rometsch Beeskow Sport Coupé
Nog voor de Karmann Ghia liet het Berlijnse koetswerkhuis Rometsch in 1950 al zien dat je op basis van de Volkswagen Kever een sierlijke coupé kon bouwen
Gepubliceerd -
Flashback
Acht feiten over de GTI die je hoort te weten!
Hij is vaak rood, heeft geruite stoelen en ziet er niet alleen sportief uit. Dit is het ongeveer wat de meesten van ons weten over de Golf GTI. De afgelopen 45 jaar zijn er heel wat verhalen en feiten bijgekomen. We hebben ze even op een rijtje gezet!
Gepubliceerd -
Oldtimer
70 jaar Samba
Voor velen is hij het symbool van de hippiecultuur, hoewel hij al lang voor de flower power-generatie een populaire minibus was: precies 70 jaar geleden werd op de eerste naoorlogse IAA in Frankfurt een nobele minibus met 8 zitplaatsen voorgesteld, gewoon als speciale versie. Vandaag de dag is deze VW-bus wereldberoemd en bijzonder gewild onder de naam Samba.
Gepubliceerd -
Oldtimer
8 maart 1956: T1 Hannover
Op 8 maart 1956 ging in Hannover-Stöcken met 4.000 werknemers de serieproductie van start van een toekomstig symbool voor de ‘jaren van het economische wonder’: de Transporter T1. Meer dan 9 miljoen eenheden zijn er sindsdien van gebouwd.
Gepubliceerd -
Oldtimer
75 jaar Productie Kever
Op 27 december 1945 begint de serieproductie van de Volkswagen-berline (Type 1). Dit was het begin van het echte succesverhaal van de Volkswagen
Gepubliceerd -
Portret
Olivier Marin: “Ik heb mijn twee passies kunnen combineren: stripverhalen en auto’s”
“Een van de personages uit mijn stripverhalen de wensen van de Belgian VW Club laten overbrengen? Met veel plezier!”
Zo verliep, kort gesteld, het eerste contact met Olivier Marin, de ontwerper van de wenskaart van de club. Deze 50-jarige scenarist-tekenaar uit Bourg-en-Bresse heeft van zijn passie zijn beroep weten te maken. Of beter gezegd: van zijn passies: stripverhalen, maar ook auto’s, in de breedste zin van het woord.
Gepubliceerd -
Oldtimer
Kever in een kist
Sinds 1950 levert het merk Volkswagen personenauto's in het buitenland voertuigen die in losse onderdelen zijn gedemonteerd om ze in het land van bestemming te monteren
Gepubliceerd -
Flashback
Op een zucht van de zege
Niemand had het ooit eerder geprobeerd in de autosport: vierwielaandrijving door twee motoren te gebruiken. En ei zo na zorgde Volkswagen voor de stunt door de Pikes Peak klimkoers in 1987 te winnen met de Golf ‘Twin Engine’. Piloot Jochi Kleint loodst ons door het verhaal.
Het verhaal van de Golf met twee motoren begint bij de concurrentie: Audi’s beroemde quattro-vierwielaandrijving. “Natuurlijk had Volkswagen op dat moment al zijn eigen vierwielaandrijvingstechnologie”, zegt Kleint. “Audi begon zelf te experimenteren met zijn quattro in een Volkswagen Iltis.” De Iltis was een kleine legerjeep van Volkswagen, die verrassend ook de woestijnrally Parijs – Dakar in 1980 wist te winnen. “Het verschil was dat Audi toen al brood zag in vierwielaandrijving voor gewone personenwagens, terwijl men bij Volkswagen de 4x4 nog vooral zag als een strikt nutsvoertuig dat in het bos en in het veld moest uitblinken. Dat vierwielaandrijving ook op asfalt een voordeel kon bieden, daar was nog niet iedereen van overtuigd. Maar toen Audi in de rallysport iedereen op een hoopje reed, was duidelijk dat het antwoord van Volkswagen in dezelfde richting moest gaan. Maar de ingenieurs wilden niet zomaar een recept kopiëren, ze zochten naar een eigen invulling. Omdat we zowel zochten naar meer vermogen als naar meer grip, kwam een ongezien voorstel op tafel: twee motoren. Eèn motor zou de voorwielen aandrijven, een tweede motor dienen voor de achterwielen”, legt Kleint uit.
Gepubliceerd -
Oldtimer
De schuurvondst die een huzarenstukje bleek
Net zoals archeologische opgravingen, zijn ook schuurvondsten doorgaans flinke uitdagingen. Een Volkswagen Samba deluxe na 50 jaar – ja u leest het goed, 50 jaar! – nieuw leven inblazen is een huzarenstukje. Een exclusief verhaal van uw geliefde Belgian VW Classics Club.
In hartje Ardennen, verborgen te midden van het struikgewas, staat een vervallen schuur, een heuse grot van Ali Baba. De tijd lijkt er te hebben stilgestaan en onder een dikke laag stof rusten vredevol Buick, 2PK, Simca en Peugeot. Martin en Kevain trokken enkele weken geleden naar deze locatie om een oude familievriend van laatstgenoemde een handje toe te steken. De tachtigjarige VW-liefhebber was vastberaden om de Samba van zijn vader naar betere oorden te leiden en hem dichtbij huis te stallen. Het familiepareltje doordrenkt met anekdotes wachtte al 50 jaar op daglicht. Onder een halve eeuw stof en veel spinnenwebben, bevinden zich 23 ramen, die allemaal nog intact zijn. De carrosserie heeft hier en daar enkele plekjes roest, maar globaal gezien bevindt het voertuig zich in een opmerkelijk goede staat.
Gepubliceerd -
Oldtimer
Volkswagen Kever Mach 1
Made in Belgium
Moest hij vandaag bestaan, hij zou de badge ‘Kever R’ krijgen. Maar nee, dit is de Kever Mach 1, een in 1965 in België bedachte en geassembleerde snelle Kever. Vandaag is hij zeldzamer dan een witte raaf.
Dit lijkt op versnelde film. Zelfs nu nog kijk je verbaasd op wanneer de Mach 1 met piepende banden uit de banden schiet. Wat voor een Kever is dit? “Het is die streep die hem sneller doet gaan”, lacht eigenaar Frederic Peeters. Een grapje, want onderhuids is dit een Kevertje met heel wat meer pit.
De Kever Mach 1 kwam er op initiatief van VW-invoerder D’Ieteren nog wel. Die assembleerde sinds 1954 zelf de Kevers voor de Belgische markt in Brussel, in wat vandaag de fabriek is waar de Audi e-tron van de band rolt. Door zelf Kevers te assembleren in plaats van ze kant en klaar te importeren uit Wolfsburg, genoot de Belgische invoerder van lagere invoerrechten. Bij D’Ieteren was men in 1964 behoorlijk onder de indruk geraakt van het fraaie resultaat van een door de Duitse tuner Oettinger aangepakte Kever 1200. Het was de Zweedse VW-invoerder Scania Vabis die de auto had ingezet in de zwaarste rally van het moment: de ‘Marathon de la Route’, ofwel de non-stop rally Spa-Sofia-Luik. Het was niet de eerste deelname van een Kever in de Marathon de la Route, maar 1964 leverde voor het eerst wel een knalprestatie op. De Oettinger Kever keerde met een mooie negende plaats in het algemene klassement naar Luik terug. D’Ieteren zag wel brood in een snelle Kever en kondigde in september 1964 de Mach 1 aan in kranten en tijdschriften. Die moest destijds 83.900 Belgische frank kosten (2.100 euro), wat 10.000 frank (250 euro) boven de prijs van een gewone Kever lag.
Gepubliceerd -
Portret
Bijna een halve eeuw reclame voor de Golf
Sinds het begin in 1974 is de geschiedenis van de Golf gekenmerkt door inventieve reclamecampagnes die in alle herinneringen zijn blijven hangen. Ontmoeting met twee protagonisten van deze saga in België.
Ik werd begin 1974 ingehuurd om de leiding te nemen over de campagne voor de lancering van de Golf in België", zegt André Lequime. Het was een absoluut cruciaal jaar voor Volkswagen omdat het merk een beetje op zoek was naar een eigen identiteit. De Kever was al meer dan 25 jaar op de markt en alle pogingen om hem te vervangen waren op een commercieel fiasco uitgelopen. In het begin van de jaren zeventig waren de K70, 411 en 412, ondanks het feit dat ze duidelijke kwaliteiten en innovaties hadden, niet succesvol. Volkswagen heeft echter wel een charmante troef in handen: een compacte hatchback met een watergekoelde motor voorin, die de kaart van de moderniteit en verleiding speelt. Je raadt het al, het is de Golf! André Lequime is gepassioneerd door auto's en heeft nog nooit eerder in de autobranche gewerkt. Dus zonder enige ervaring in het veld, werd hij ingehuurd om het nieuwe Volkswagen-model te promoten. "Deze auto fascineerde me direct," zegt hij. "Niet alleen was het totaal vernieuwend, maar het was ook universeel. De Golf was een auto voor iedereen, ongeacht generatie of sociale status. We wilden er een waardige afstammeling van de Kever van maken, zonder een specifiek beeld aan de chauffeur te geven.
Gepubliceerd -
Flashback
De Formule Vee, geboren in de USA… met een vleugje Italië!
De geschiedenisboeken leren ons dat de Formule VW – misschien beter gekend als de Formule Vee – ontstond in de Verenigde Staten in 1961. Herbert Brundage, importeur van Volkswagen en Porsche in de regio “South Eastern USA”, stond aan de wieg.
Deze Amerikaan, eigenaar van verschillende autoconcessies en fervent autosportliefhebber, wordt beschouwd als de vader van de Formule VW, maar is bij de fans ook gekend voor zijn beroemde Brumos Porsches, die met hun blauwe en rode stroken op een witte carrosserie fier de Amerikaanse kleuren droegen.
Terug naar de oorsprong van de Formule VW… Herbert Brundage was een levendige, vindingrijke en innovatieve man. Op reis in Europa, passeert hij Turijn. De hoofdstad van Piemonte werd destijds beschouwd als een van de epicentra in de autoracerij. De stad werd in één adem genoemd met merken als Fiat, Lancia, Abarth, PininFarina, Bertone, Carello, Vignale enzoverder.
Gepubliceerd -
Flashback
De ARVW: een proto van 179 pk die … 362km/h haalde in 1980!
Het is ondertussen reeds 40 jaar geleden! De ingenieurs van Volkswagen staan vaak in de voorhoede van technologische verbeteringen en hadden reeds lang het belang van de aerodynamica begrepen bij het ontwerp van wagens. In 1980 presenteerden ze de ARVW, kort voor Aerodynamic Research Volkswagen.
Gepubliceerd